Przedszkole Integracyjne Sióstr Felicjanek im. Bł. Marii Angeli Truszkowskiej w Kaliszu


Przedszkole Integracyjne Sióstr Felicjanek w Kaliszu pszczółki motylki biedronki zajaczki żabki misie

Grupy przedszkolne

Przykazania logopedyczne

Co powinno zaniepokoić?


Drogi Rodzicu, jeśli zauważysz, że Twoje dziecko:

* w wieku 6. miesięcy nie gaworzy,
* po skończeniu 1. roku życia nie potrafi wypowiedzieć pojedynczych sylab oraz pojedynczych słów,
* nie rozumie poleceń,
* w wieku 2 lat nie mówi prostych slów, np. mama, tata, baba itp.,
* między 2. a 3. rokiem życia nie umie wypowiedzieć prostego zdania,
* w wieku 3 lat nie wymawia samogłosek ustnych: a, o, e, i, y,
* w wieku 4 lat nie potrafi opowiedzieć krótkiej historyjki obrazkowej, zniekształca wyrazy, nie wypowiada głosek: k, g, l, ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz,
* między 5. a 6. rokiem życia nie wymawia głosek: l, s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, k, g, ą, ę, ś, ź, ć oraz gdy przestawia sylaby w obrębie wyrazu lub skraca wyrazy,
* w wieku 6 - 7 lat nie wymawia głoski r lub ją zniekształca,
* między 7. a 10. rokiem życia: nie wymawia wszystkich głosek, popelnia błędy gramatyczne, myli litery, czyta bardzo powoli, głoskując treści, przekręca długie wyrazy, robi dużo błędów ortograficznych, ma trudnosci w zapamiętywaniu wierszy

UDAJ SIĘ DO LOGOPEDY.

Pamiętaj, większość zaburzeń, można zlikwidować, jeśli praca z dzieckiem rozpocznie się w wieku przedszkolnym. Wszystkie zabawy usprawniające język, wargi, oddychanie ułatwią Twojemu dziecku prawidłowy rozwój mowy. Nauka wymowy nie powinna ograniczać się tylko do zajęć z logopedą. Praca z dzieckiem w formie zabawy musi być kontynuowana w ciągu całego dnia. Na sukces dziecka pracujesz TY i ONO.



Przykazania logopedyczne


1. Mów powoli, spokojnie i ciepło, najlepiej z bliska, patrząc na twarz dziecka.

2. Śpiewaj i czytaj swojemu dziecku.

3. Dostarczaj prawidłowych wzorców wypowiedzi, mów poprawnie.

4. Dziecko podczas spoczynku powinno oddychać przez nos, a nie przez usta.

5. Obserwuj dziecko, czy i jak reaguje na dźwięki z otoczenia.

6. Na bieżąco kontroluj zgryz i stan uzębienia dziecka (to część aparatu mowy).

                                                               
                                                                                               Opracowała: Agnieszka Woźniak


« powrót